pasi majuri grab them by the balls, heart and mind will follow

Väkivallassa on harvoin mitään kunniaa

Väkivaltaa voi kutsua monilla nimillä mutta itse näen termissä "kunniaväkivalta" täysin turhaa kunniallista painolastia. Länsimaisessa demokratiassa kunnian liittäminen väkivaltaan vaikuttaa jopa erikoiselta.

Vanhan liiton miehenä pidän väkivaltaa vain väkivaltana, oli sen kohteena kuka tahansa. Uskonnollisiin syihin perustuva väkivalta ei tee tästä poikkeusta. Kunniaväkivalta vaikuttaa terminä myös melko miehiseltä keksinnöltä, jos termillä tavoitellaan väkivallan avulla palautettavaa kunniaa. Naisen kunniaa tuskin ollaan "kunniaväkivallalla" palauttamassa. Jos termeillä silti halutaan kikkailla, häpeäväkivalta kuvannee väkivaltaa, sen syitä ja seurauksia huomattavasti paremmin.

Kun kunniaväkivallasta puhutaan, sillä yleensä tarkoitetaan miesten naisiin kohdistamaa väkivaltaa, jolla taas on erilaisia uskonnollisia taustasyitä ja miehen tai perheen kunnian palautus. Länsimaisessa kulttuurissa ei kunniaa voida väkivallalla palauttaa, joten kunnian liittäminen väkivaltaan ei tässä tarkoituksessa ole edes ajatustasolla järkevä liitos. Kunnia ei myöskään ole väkivallan kohteena uhrin tai edes tekijän kannalta tarkasteltuna. Kunnian tavoittelu väkivallalla on surkea perustelu toiminnalle, joka on rikollista. Asiassa voidaan yhtä hyvin puhua häpeäväkivallasta, joka terminä istuu jopa hivenen paremmin. On motiivitasollakin käytännössä aivan sama, lähteekö joku väkivaltaa käyttämällä palauttamaan kunniaa vai toimiiko hän sen takia, että pelkää itse joutuvansa häpeän kohteeksi.      

Väkivallan käyttö, tehtiin se kunniaan tai häpeään perustuvista syistä, on häpeällistä niin uhrin kuin tekijän toiminnan kannalta. Po. väkivallalla nöyryytetään uhria ja tehdään tästä häpeän kohde. Väkivallallahan yritetään palauttaa yhteisönsä ymmärtämätön henkilö ns. ruotuun, ja jos se ei riitä, tappaa hänet. Usein väkivallan uhrit, erityisesti lähisuhdeväkivallan uhrit, tuntevat suurta häpeää omasta tilastaan jopa länsimaisessa yhteiskunnassa. Väkivallan käyttö on häpeällistä myös lainsäädännöllisesti, koska väkivallalla kajotaan ihmisen ihmisarvoon, eli loukataan tahallaan niitä oikeuksia, jotka on ihmisoikeuksin suojattu. Jos yhteiskunta ei pysty suojelemaan näiltä loukkauksilta edes lainsäädännöllisin toimin, voidaan tätä pitää häpeällisenä.    

Länsimaisessa yhteiskunnassa kunniaväkivalta on enemmän häpeään kuin kunniaan liittyvää.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tämä häpeällinen väkivaltahan on häpeän poistamiseksi harjoitettua, siksi parempi termi on häpeäväkivalta, jos jotain etuliitettä kaivataan. Häpeäväkivallan harjoittajat toki haluavat käyttää harhauttavaa nimeä kunniattomasta toiminnastaan.

Käyttäjän FArra kuva
Fredrik Arra

Ei häpeäväkivalta ole sen parempi termi. Muilla kielillä puhutaan myös kunniaväkivallasta (esim. engl. honor related violence). Jokainen tietää mitä kunniaväkivalla tarkoitetaan, ei siihen sisälly mitään ylevää konnotaatiota. Kunniaväkivallan nimittäminen häpeäväkivallaksi on turhanpäiväistä moralistista signalointia asiassa, joka on muutenkin selvä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kommentoija Arralta täysi tuki ko. väkivallan harjoittajien termistölle.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #4

Hedersmord, Ehrenmord, crime d’honneur, crimen de honor, delitto d’onore...

Siinä niitä termejä muillakin kielillä, eivätkä nuo ole syntyneet väkivallan harjoittajien lingvististen taitojen perusteella.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #4

" ko. väkivallan harjoittajien termistölle."

Olen jokseenkin varma että ko. väkivallan harjoittajat eivät ole juurruttaneet termiä suomeen saatikka että termin käyttö olisi po. väkivallan tukemista.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #8

Kunniaväkivalta on terminä tuontitavaraa ja yhtä epäonnistunut terminä kuin kunniamurha.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Huomasitko Arra miten surkeasti perustelit termin käyttösi? Kun jotkut muutkin käyttävät. Melko säälittävä yritys. Kokeilepa uudelleen.

Jos 9 hyppää kaivoon, miten numero 10:n tulee toimia?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #10

Arralla oli hyvä pointti eikä hän puhunut mitään kaivoonhyppäämisestä.
Koetko itse että termissä olisi jokin ylevä konnotaatio?

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #13

Ei hänellä ollut. Eikä osannut perustella miksi kunniaväkivalta on terminä parempi. En koe. Sen sijaan ihmettelen miksi kunnia on liitetty po. väkivaltaan. Kuten sanoin, kunniamurha on yhtä typerä termi kuin kunniaväkivalta.

Käyttäjän FArra kuva
Fredrik Arra Vastaus kommenttiin #10

Kuten Salonen yllä jo totesi, kyse ei ole kaivoon hyppäämisestä, analogia on väärä. Sen sijaan mitä tulee jonkun sanan käyttämiseen, niin on yleensä parempi, että seuraa enemmistön linjaa - se on kielenkäytön ja ymmärrettävyyden edellytys. Muuten käy kuin Peter Bichsel lastentarinassa, jossa mies ryhtyi kutsumaan pöytää sukaksi.

Kunniaväkivalta terminä tulee alunperin antropologiasta ja on sieltä yleistynyt. Termi on vakiintunut yhteiskuntatieteisiin ja arkipuheeseen. Mitä sillä saavutetaan jos puhutaankin "häpeäväkivallasta" sen sijaan? Jos kunniaväkilata kuulostaa jonkun korvaan liian hyväksyttävältä, voidaan varmuuden vuoksi lisätä, että "kunniaväkilvalta hyi!". Näin saadan samanlainen moraalinen signalointi aikaiseksi kuin puhumalla häpeäväkivallasta. Minusta se on tarpeetonta, asia on selvä jo, se että kunnia esiintyy osana toimintaa kuvaavaa termiä, ei tee siitä vähemmän väärää tai hyväksytympää toimintaa.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #27

Kunnian kytkeminen termiin siksi että muutkin niin tekevät, on kaivoon hyppäämistä. Et edelleenkään pysty perustelemaan sitä miksi kunnia pitää liittää väkivaltarikokseen edes käsitetasolla. Kuten sanoin, kunniamurha on käsitteenä jopa vielä hölmömpi.

Jos lähdetään logiikallasi eteenpäin, kunniaväkivallaksi pitäisi lukea kaikki kunniaan jollakin tavalla liittyvä väkivallankäyttö. Tiedän lukemattomia tapauksia joissa kunnia on liittynyt väkivaltaan läheisemmin kuin po. tapauksissa mutta en silti mene kutsumaan sitä kunniaväkivallaksi koska kaikki sen ymmärtävät.

Tekijän on helpompi mieltää toimineensa kunniansa puolesta varsinkin jos tätä toitotetaan mediassa. On vaikeampaa perustella oma väkivallan käyttö sillä että tunsi häpeää tai että muuten hävetti.

Käyttäjän FArra kuva
Fredrik Arra Vastaus kommenttiin #28

"Jos lähdetään logiikallasi eteenpäin, kunniaväkivallaksi pitäisi lukea kaikki kunniaan jollakin tavalla liittyvä väkivallankäyttö."

En tarkoita sitä. Sanoin että "kunniaväkivalta" on vakiintunut termi sekä tieteessä että puhekielessä tietyn tyyppiselle, tietyllä tavalla kulttuurisesti motivoituneille teoille.

"Tekijän on helpompi mieltää toimineensa kunniansa puolesta varsinkin jos tätä toitotetaan mediassa. On vaikeampaa perustella oma väkivallan käyttö sillä että tunsi häpeää tai että muuten hävetti."

Minun on hyvin vaikea uskoa, että jos suomalainen media toitottaisi tekoa "häpeäväkivaltana", tekijä ymmärtäisi helpommin toimineensa väärin. Näille teoille on ominaista, että tekijä tietää teon laittomaksi, että suomalainen kulttuuri ei sitä hyväksi. Tämä on hinta jonka tekijä maksaa ja saa yhteisössään jopa lisää arvostusta sen takia, että on vankeustuomion uhasta ja paheksunnasta huolimatta toiminut kunnian palauttamiseksi.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Häpeän poisto vai kunnian palautus?
Yhteistä molemmille on, että paine väkivallanteolle tulee muualta, kuin tekijältä itseltään.

Häpeäväkivalta on hyvä termi. Säästetään kunnia-termi positiivisille asioille.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Ei skeida haise vähemmän pahalta nimitti sitä sitten miksi tahansa.

Minusta näille imaameille tulisi suoraan sanoa, että Suomessa saarnataan niin kirkoissa, synagogissa kuin erityisesti moskeijoissa niin, että viesti on Suomen lain mukainen tai sitten se saarnaaminen loppuu. Kummallista, ettei tällaista kyetä valvomaan, kun ihmisten kaikkia toimia kytätään loputtomalla tarmolla.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>Väkivallassa on harvoin mitään kunniaa

ooo

Hyvä.
Täydet pojot.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Napoleonin 1810 lain mukaan vaimon tai vaimon rakastajan murhan saattoi saada anteeksi:

"Nevertheless, in the case of adultery, provide for by article 336, murder committed upon the wife as well as upon her accomplice, at the moment when the husband shall have caught them in the fact, in the house where the husband and wife dwell, is excusable"

https://www.napoleon-series.org/research/governmen...

Kyse ei ollut kunniasta tai häpeästä, vaan tilanteesta missä vihaa ei välttämättä voinut hallita.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

hyvä nimike olisi kusipääväkivalta. ei todellakaan kovin kunniakasta ole

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Saattaisi olla vähän turhan rankka uhrin kannalta joka ei välttämättä tiedä ketä termillä tarkoitetaan.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

totta

ällöttävä asia ylipäätään tuo ns. kunniaväkivalta

prkl että sapettaa

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Kyllä termi "kunniaväkivalta" kelpaa, sarkastisessa mielessä. Minun nähdäkseni se on hyvä nimitys silloin kun teon halveksittavuutta ei haluta avata pitemmälti.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Niin milloinkas sitten siinä väkivallassa olikaan sitä kunniaa,kun kerran jätit sille tilaa?

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Tiesitkö että luku jaettuna itsellään on yleensä yksi? Otsikossa on vähän samaa eli en ole ehdoton.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Aivan..eli väkivallassa on siis kunniaa useinkin,kun sille päälle sattuu.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #23

Hyvin ymmärretty, varsinkin kun laskuesimerkin poikkeustapauksia on olemassa maailmassa tasan yksi.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #29

Heh..kun niin nokkela olet,niin esitä nyt matemaattinen kaava sanalle harva.

Ihan vain notta tyhmemmätkin ymmärtää milloinka sinusta väkivalta on kunniallista. Epäilen vahvasti ettet kykene kakistamaan vastausta ulos selkeästi.

Kaikki tiedämme kuitenkin,että sinusta väkivallassa on kunniallisuutta kunhan tietyt reunaehdot toteutuvat.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #32

Kerropa Heino ihan näin meidän kesken. Onko sinulla mitään aihetta josta et haluaisi tulla blogiini nälvimään? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen.

Esitin muuten matemaattisen lauseen sanalle "yleensä". Se saa riittää.

Tuohon "kaikki me tiedämme kuitenkin" -juttuun en viitsi ottaa kantaa.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #33

Se on kun itse olet leikin alkanut etkä sitä kuitenkaan kestä ja siksi kuvittelet muiden leikkiä jatkavan,niin lopputulos on tämä.

Eli en tässäkään mitään nälvi vaan kysyin täysin selkeän ja asiallisen kysymyksen mihin et jostain (kuvittelet kaikkien nälvivän,koska itse toimisit siten) syystä et tahtonut vastata.

Syy miksi kysyin on se,että minusta olet väärässä otsikosta lähtien itse väkivallan ja kunnian suhteesta. Siksi lähdin selvittelemään lisää oletko väärässä vähän kaikissa asioissa väkivaltaan liittyen ja miten sellainen tilanne on mahdollista taustasi huomioiden. Minkälaisen suodattimen läpi voi päästä täysin vääristyneissä mielikuvissa elävä ihminen juuri väkivallan olessa kyseessä.

Ei sinun pitänytkään ottaa siihen kantaa ja sinulle ole kunniakasta mennä vahtiin muistaakseni viskipullon ja rynkyn odottelemaan ryssien hyökkäystä. Saaristo casesta johtuen.

Siksi me kaikki palstaa lukevat tiedämme sinulle olevan jonkinlainen väkivalta kunniakasta kunhan tietyt reunaehdot toteutuvat.

Joten siis..ole ihan huoleti en sinua tai ketään muutakaan ole ilkeyttäni kyseenalaistamassa vaan toteutan analyyttista luonnettani. En ole niin pikkumainen kuin monet täällä jotka päivästä toiseen ilkeyttään harrastaa jaskan pauhantaa.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #34

Ok. Jätä tuo keittiöpsykologina leikkiminen kuitenkin muille. En minäkään täällä luule tuntevani sinua kuvasi ja joidenkin juttujesi perusteella.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #35

Päinvastoin. Juuri sillä tavalla olet nälvimistäsi harrastanut,että kuvittelet tietäväsi jotain toisesta joidenkin kommenttien ja kuvan perusteella.

Mitä tulee köökitouhuihin niin sovitaanko ettet koita kertoa muille mitä ne voivat tehdä ja mitä eivät,kun jokaisella meistä on ihan tarpeeksi huolehdittavaa omissa asioissa.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Jos tutkitaan kunniaväkivaltaa historiallisesta perspektiivistä, niin se selittää hieman paremmin, miksi väkivalta liitetään kunniaan.

Miehet ovat käyneet kaksintaisteluja tuhansien vuosien ajan. Tämä tapa tyrehtyi käytännössä vasta 1900-luvulla, joskin jotkut alakulttuurit, esim. romanit, harrastavat sitä vieläkin.

Kaksintaisteluissa oli kyse nimenomaisesti miehisestä kunniasta. Euroopassa loukatulla oli haasteoikeus ja herrasmiesten taistellessa jopa aloiteoikeus ts. oikeus ampua ensimmäinen laukaus.

Nykyiset kamppailulajit ovat osin perua vanhoista kaksintaisteluperinteistä. Mano y mano, daga y daga jne.

Kaksintaisteluilla ei ollut mitään tekemistä esimerkiksi sotimisen kanssa, vaan niillä ratkottiin entisaikain henkilökohtaisia ongelmia, joihin silloisilla yhteiskunnilla ei ollut sanansijaa eikä kiinnostustakaan. Silloin miehen sanalla oli vielä painoarvoa ja kunnialla merkitystä. Miehen oli kyettävä vastaamaan puheistaan tarvittaessa voimakeinoin.

Nyt samoja asioita puidaan jopa vuosikymmeniä eri oikeusasteissa.

En rinnasta kunniaväkivaltaa patriarkaalisten yhteiskuntien harrastamaan naisten alistamiseen, vaan haluan tuoda esille sanan kunniaväkivalta historiallista perspektiiviä.

Historiankirjaa ei tarvitse selata kovinkaan pitkälle, kun toisen surmaaminen järjestetyssä ja valvotussa kaksintaistelussa oli vielä täysin laillista ns. sivistyneessä maailmassa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Ja nykyään ns. sivistyneessä maailmassa sotilaat voivat edelleen saada väkivallasta kunniaa.

Kunnia ei ole aina yksikäsitteisesti hyvä asia.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomalaisten tekemät perhesurmat lienevät myös useimmiten kunniaväkivaltaa, kunniamurhia.

Näissä yleensä perheen isä surmaa aviopuolisonsa, lapsensa ja itsensä. Puhutaankin myös ns. laajennetusta itsemurhasta.

Motiivina saattaa olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet.

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta

Islamilaisten kunniakäsitystä kuvaa hyvin muinaissuomalainen kansanviisaus:
"Siitä puhe, mistä puute"
Sama koskee muitakin, jotka kantavat vielä nykyään puukkoa mukanaan siltä varalta, että pitäisi kunniasta neuvotella.

Väkivaltakunnia. Kunniakas sota. Sodassa eli väkivallan keskellä kunnia, lienee tarkoittanut sääntöjen noudattamista. Tannerta eteenpäin rynnätessäsi ja vastaantulijoiden vatsoja pistimelläsi puhkoessa on arvatenkin kunniakasta toimintaa tärkeän taistelun aikana. Jos nämä ovatkin pudottaneeet aseensa ja kohottaneet kätensä, mutta jatkat yhä toimintaa, se ei olekaan enää kunniakasta, koska rikkoo länsimaisen sodankäynnin sääntöjä.

Ja kyllä moni katsoo vaikka Mira Potkosen tai Elina Gustafsonin saavutuksia kunniakkaina, vaikka ne ovatkin saavutettu puhtaasti väkivallan avulla.

Käyttäjän KikkaCoombes kuva
Kikka Coombes

Kielletyt sanat ja sanonnat -ryhmässä mietitään mm. kuinka lainasanoja voisi muuttaa enemmän suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan sopivaksi. Ranskalaiset muuten väittävät, jotta sanoilla on suurempi voima kuin teoilla.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Majuri jostain syystä liitti tämän tyyppisen väkivallan uskontoon. Kyse on kuitenkin tiukasti kontrolloivien yhteisöjen kulttuurisesta tavasta, jossa laittomatkin teot hyväksytään, jotta jäsenet saadaan ruotuun.

Näin rauhan aikana hyviä esimerkkejä meillä ovat moottoripyöräjengit. Sota-aikana armeijat ovat aina toimittaneet erimieltä olevat jäsenensä vankilaan tai hautaan. Ihmisillä tuntuu olevan taipumus tämän tyyppisiin ääritekoihin jos yhteisön kontrolli jäsenistään meinaa pettää.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Jos luit tarkasti, puhuin uskonnollisesta yhteydestä siinä että se yleensä liittyy näihin juttuihin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset