pasi majuri grab them by the balls, heart and mind will follow

Onnettomuuksia voi ennaltaehkäistä myös armeijassa

Raaseporin tasoristeysonnettomuus avasi keskustelun varusmiespalvelun turvallisuudesta. Asiassa on kysytty paljon, voitaisiinko vastaavat onnettomuudet estää ja jos voidaan, miten. Voidaan estää, tai ainakin huomattavasti paremmin ennaltaehkäistä.  

Ihmetystä on herättänyt, kuinka asian nopeassa hoitamisessa ollaan hakoteillä. Täältä palstoiltakin olen löytänyt vain yhden kirjoittajan, joka on esittänyt oikeita toimenpiteitä varusmiesten turvallisuuden lisäämiseksi. Armeijan tulee hoitaa liikenteen ohjaus erityisesti tasoristeyksissä. Se on nopein, halvin ja erittäin tehokas konsti hoitaa turvallisuusongelma heti. Onnettomuuden perussyy on selvä jo nyt eli asiassa ei sen selvittämistä tarvitse odotella kuukausia tai vuosia: Auto ajoi radalle junan eteen. Se miksi näin tapahtui, selviää kyllä aikanaan esitutkinnassa.

Itse lähtisin saman tien hoitamaan ongelman armeijan sisäisin ohjeistuksin ja määräyksin. Ihmettelen jos armeijassa ei ole tätä jo tehty, sillä toinen samanlainen onnettomuus niin johtoportaassa joku tulee takuuvarmasti saamaan syytteet. Armeija on virkahierarkinen organisaatio ja joku vastaa siitä, että asialle tehdään jotain välittömästi.

Kysymys on siitä, olisiko onnettomuus voitu estää sillä, että yksi tai kaksi varusmiestä olisi määrätty tasoristeykseen valvomaan sen ylitystä. Todennäköisesti olisi, ja jos jatkossa toimittaisiin määräysten mukaan, se todennäköisesti estäisi vastaavat onnettomuudet myös jatkossa. Aina kun ajoneuvossa on matkustajia, on tasoristeykseen määrättävä vähintään yksi henkilö valvomaan tasoristeyksen turvallista ylitystä. Viime kädessä ajoneuvon kuljettaja on silti vastuussa ylityksestä.

Jos mitään ei tehdä, seuraavassa mahdollisessa vastaavassa onnettomuudessa upseeritasolla joudutaan oikeudessa vastaamaan kysymykseen, miksi asiaa ei hoidettu edellä mainitulla ohjeistuksella tai määräyksellä. Luultavasti asiaa tullaan kysymään jo nyt.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Myös reittivalintaa voi miettiä. Tässä tapauksessa osasto on ajanut valtatieltä 25 tasoristeyksen yli pienemmälle tielle ja onnettomuustilanteessa ylittänyt toista tasoristeystä tullakseen taas valtatielle 25. Oliko tähän joku hyvä syy, kuten vaikkapa leiriytyminen pienemmän tien varrella?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Nykyaikana on edullista teknologiaa jolla saadaan ajoneuvojen kuljettajille varoitus kun juna on tulossa.

Tasoristeysonnettomuuksien ruumiit aiheutuvat laiskuudesta. Ei hyödynnetä uusimpia teknologisia ratkaisuja.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Laiskuudesta sikäli, ettei usein kuskin kaverina oleva varusmies(johtaja) hyppää ennen tasoristeystä ulos haistelemaan tilannetta, etenkin jos on huono keli.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Olen suorittanut varusmiespalveluksen autokuskina ja sen aikaisen kokemuksen mukaan väsymys on ehkä suurin vaaratekijä autonkuljettajille. Arviointikyky heikentyy ja välinpitämättömyys vaaroja kohtaan lisääntyy väsymyksen myötä merkittävästi.

Useimmiten lepoaikoja noudatettiin, mutta joillain leireillä niille viitattiin kintaalla. Sinänsä autenttistahan tuollainen harjoittelu sodan kannalta on. Ei lepoaikoja voi noudattaa, tai pääsee nukkumaan nurmen alle.

Olen syntynyt aikaan ja olosuhteisiin, jossa kuolema oli luonnollinen osa elämää ja jokainen oli vastuussa omasta elämästään. Ehkä tästä syystä en ymmärrä miksi pitää aina löytää joku muu syylliseksi kuolemantapauksiin. Tai miksi vaaroja ei saisi lainkaan olla.

Eli olen samaa mieltä asian ratkaisemisesta luomalla ohjesääntö kyseisiin tilanteisiin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Oliko palveluksesi aikana käytäntönä tehtäviä jaettaessa tiedottaa kuljettajille ajoreiteillä olevista riskeistä (tasoristeykset, huono näkyvyys, sortumat, tulvat, vaarallisen kelin paikat, työmaat, erikoiskuljetukset jne.) tai merkitä niitä kartoille?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Hiukan ihmetyttää junan nopeuskin. Vartioimaton risteys ja pimeällä. Yli 100km/h. Luulisi tällaisessa paikassa olevan jonkin nopeusrajoituksen.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Olen aivan varma siitä, että Dragsvikin varuskunnassa on varastossa käteen sopivia liikenteenohjausmerkkejä: toinen puoli vihreä, toisella puolella ajokielto.
Kun saattue aikoo ylittää tasoristeyksen, ensimmäisestä ajoneuvosta hyppää alas varusmies tai kapitulantti, joka varmistaa risteyksen ja ohjaa liikenteen sen yli, kiiveten lopuksi viimeisen ajoneuvon kyytiin tämän ylitettyä vaarallisen risteyksen.
Ei pitäisi olla vaikeaa. Mutta kun on.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sekä blogikirjoituksessa että tässä kommenttiketjussa selkeästi selvitettiin sekä onnettomuuden syy että vastaavan onnettomuuden estämiseen tarvittavat toimenpiteet tulevaisuudessa.

Viranomaiset kertoivat tähän samaan kuluvan puolesta vuodesta vuoteen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Miksi kenelläkään muulla ajoneuvossa ei ole annettuna tehtävänään tähystää niitä suuntia, joihin kuljettaja ei näe? Miten varusmieskuljettajat koulutetaan toimimaan olosuhteissa, joihin voi liittyä vihollisen toimintaa, sulutteita tai miinoitteita?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Miksi kenelläkään muulla ajoneuvossa ei ole annettuna tehtävänään tähystää..."

- Varmasti on. Aikoinaan ilmatorjuntapatterin moottorimarssilla kaikkien tykkiryhmän jäsenten oli matkan aikana tähystettävä mahdollisia vihollisen lentokoneita, mikä kuorma-auton avolavalta olisikin käynyt todella kätevästi. Kun marssi alkoi, olivat kaikki miehet kuitenkin kohta sikeässä unessa.

PS. Edelläkuvattu mahdollisuus teki tykki-ilmatorjunnalle aselajina helpon ja herraskaisen maineen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

On surullista, miten kova hinta huolimattomuudesta jouduttiin tällä kerralla maksamaan. Syyttely ja jälkiviisastelu on turhaa, mutta kouluttajillakin on tässä ilmeinen skarppaamisen paikka.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Tämä kysymykseni ei liity niinkään armeijan kuljetuksiin, mutta eikö jokaiselle ylikäytävälle, vartioidullekin?, pitäisi asettaa aina pakollista pysähtymistä osoittava liikennemerkki? Se jo herättäisi kuskin selvemmin varmistamaan radan ylityksen turvallisuuden. Antaisi siihen lisäaikaa.

Mutta onhan toki autoilijoita, jotka eivät tuota pakollista pysähtymistä noudattaisi. Näitä liikennemerkkien vastaisesti ajeleviahan löytyy aina.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset