pasi majuri grab them by the balls, heart and mind will follow

Suomen hävittäjäongelma on ratkaistu, kiitos länsinaapurin idiooteille

Suomella olisi tuhannen kruunun paikka ostaa Ruotsista 97 lähes uutta ja käyttämätöntä Jas 39 Gripen C/D hävittäjää varaosien hinnalla. Tämä ei tietenkään merkitse sitä,  että Suomen tulisi luopua ihan oikeasta hävittäjähankinnasta vaan pelkästään sitä, että Ruotsissa idiootit lahjoittaisivat valtavan määrän toimivia huippuhävittäjiä Suomelle lähes ilmaiseksi. Vähän samaan malliin kuin Hollanti myi meille Leopardeja joku aika sitten, paitsi että nyt ei tarvita rahaa juuri mitään.

Päivän Svd kertoo joidenkin idiootti-isänmaanystävien suunnitelmista tuhota Ruotsin ilmavoimat hetkellisesti ja hävittää 97 lähes uutta Jas Gripeniä nykyisessä maailmantilanteessa. Putinilla on jo sotilaat lähtökuopissa Itä-Ukrainassa ja miehitetyllä Krimillä, ja ainoa mitä enää odotellaan on olympialaisten loppumista. Urheilun ystävänä tunnettu Putin kun haluaa nähdä kisat ennen kuin keskittyy tuhoamaan naapurivaltioitaan. Näinhän on tehty jo parit kisat. Kun Venäjä on vielä lisäämässä divisioonia meidänkin rajoillemme, vaikuttavat ruotsalaistouhut melko erikoisilta. Että osataan olla idiootteja sielläkin. Jos Niinistöillä ei ole parempaakaan tekemistä, he voisivat tehdä soittokierroksen Ruotsiin ja kysellä lentovehkeiden perään.  

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Olisi mielenkiintoista tietää perustelut miksi Suomi ei osta? Vanhentuuko kirjoituksen aiheena olevien JAS-hävittäjien teknologia liian nopeasti? Mielenkiintoinen mahdollisuus.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Tässä voisi jo käyttää Sulo Vilenin aikanaan luomaa taktiikkaa ostaa kun saa niin halvalla.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Majuri, onko sinulla tietoa minkäverran Drageneita on meillä varastoissa ?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Olen ihmetellyt vuosikausia ilmavoimien kytköksiä Yhdysvaltojen ja erityisesti Boeingin suuntaan. F-A-18 Hornet ei ollut paras eikä halvin, mutta silti se hankittiin, vaikka F-16 hävittäjiä olisi saatu tuplamäärä samalla rahalla käyttökustannusten ollessa puolet Hornetien vastaavista kustannuksista.

Nyt olisi jopa runsaudenpulaa, koska Tanska on luopumassa F-16 hävittäjistä pilkkahinnalla ja Ruotsi vähentää JAS hävittäjien operatiivista lukumäärää.

Silti veikkaukseni on se, että F-35 hävittäjistä on jo allekirjoitettu puitesopimus, vaikka se tulee veronmaksajille ja muille puolustushaaroille tolkuttoman kalliiksi.

F-35 ei ole samanlainen loikka uuteen ja nykyaikaiseen, kuin mitä oli aikoinaan ilmavoimien siirtyminen Brewstewreistä Messerchmitt-hävittäjiin. F-35 on tietyiltä operatiivisilta arvoiltaan jopa huonompi kuin nykyisen sukupolven hävittäjät.

Suomen taloudellisessa tilanteessa valtionjohdon tulisi suunnata hankinnat mahdollisimman kustannustehokkaasti. Siinä mielessä Majuri on oikeassa, että juuri nyt ostot kannattaisi keskittää Ruotsiin.

Gripen ei ole huono. Ruotsalaisilla vain ei ole tukenaan amerikkalaisten kauppamiesten pakkokeinoja: kiristystä, polkuhintoja, lahjontaa tai kaupan sitomista Yhdysvaltain sotilaalliseen tukeen ostajamaalle.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Plus jenkit voivat myydä koneitaan sodissa ja kriiseissä testattuina, svenskit eivät niinkään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ei kai se taistelukokemus nykyjärjestelmillä niin tärkeää ole kuin ennen. Viimeaikojen konfliktit ovat olleet lähinnä sellaisia että vihollisista tyhjällä taivaalla ajellaan kippaamaan ohjukset ja pommit ja sitten lennetään takaisin kaukana olevaan omaan tukikohtaan. Yhteisharjoituksissa JAS on saanut positiivista huomiota suorituskyvyllään, luotettavuudellaan ja mm. tietojärjestelmiensä tasolla järeää huoltoa ja lähes optimiolosuhteita vaativiin jenkki- ja eurohävittäjiin verrattuna.

Muilla ei ole tienpätkältä viiden hengen huoltoporukalla operoimaan pystyviä koneita, se kai on Suomellekin kiinnostava ominaisuus.

JASseja oli muuten mukana Libyan operaatiossa.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Olen kirjoittanut aikaisemminkin, jotta häiveominaisuuksista ei torjuntahävittäjälle ole mitään hyötyä, koska se kuitenkin joutuu käyttämään tutkaansa ja datalinkkiään.

Kukaan ei ole tätä kiistänyt. Kaikki muut Lockheed-Martinin maksamiako...psykialtrien jututhan ovat muutenkin niin omituisia???

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Nuo Olympialaiset ovat kyllä benchmarkanneet aika säännöllisesti Venäjän manöveereja viimeisten kymmenen vuoden aikana. 2008 hyökättiin Georgiaan samana päivänä, kun Olympialaiset avattiin Pekingissä, Ukrainan Krim-operaatio alkoi Sotshin Olympialaisten jälkeen välittömästi ja nyt on tämä Rio ...

Täytyy muistaa, että olympiavieraiksihan niitä myöhäissyksyn 1939 venäläisjoukkoja Suomessa myös kansankronikassa nimitettiin.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Suomen tulisi luopua hävittäjähankinnoista,koska ei ole varaa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Venäjä voisi varmaan hoitaa Suomen ilmavalvonnan hyvin edullisesti?

Suomen kannattaisi pyrkiä saamaan nuo 97 JAS hävittäjää.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Nyt täytyy kuule elää suu säkkiä myöten eikä kuljeksiä levittelemässä rahaa mitä ei ole.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Kalashnikovia ei ole syrjäytetty, vaikka asetyyppi on ikivanha. Sodassa se toimii.

Sama koskee Jas 39 Gripeniä. Se on edullinen, toimintavarma, helppo ja edullinen huoltaa, sekä kuten ylempänäkin mainittiin pystyy toimimaan tienpätkiltä. Kaikki nämä ovat todellisissa tilanteissa kullanarvoisia ominaisuuksia.

Millään muulla koneella ei ole tarjota vastaavaa hintalaatusuhdetta koneen elinkaarelle. Nyt olisi todellakin se kuuluisa tuhannen taalan paikka.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kovin sävytöntä kieltä, siis 'idiootit'.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Samaa mieltä. Olisin muuten suositellut bloggausta.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Ostettiinhan sitä DDR:n jäämistöstä mm. panssarivaunuja.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Mutta jos siinä ihan oikeassa hävittäjähankinnassa sitten pyydettäisiin tarjous myös Venäjältä. Tiedä, vaikka saataisiin hyvään hintaan eturivin kalustoa.
Aikanaan Suomi sai Mig 21:set, jotka olivat silloin hävittäjien parhaimmistoa maailmalla.

Mikä venäläisistä hävittäjistä nyt olisi suorituskykyinen?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Stealth ominaisuudet linevät tulevaisuudessa kaikissa tehokkaissa hävittäjissä.

The JAS 39E is not a classically stealthy aircraft, but the development contract stipulates a significantly lower radar cross-section (RCS) than the JAS 39C. In conjunction with the all-new Saab-developed electronic warfare system, which uses gallium nitride antenna technology and is described as an intelligence, surveillance and reconnaissance sensor in its own right, and the new Selex-ES Brite Cloud expendable active decoy, the reduced RCS is expected to allow the fighter to survive against advanced threats, including the Sukhoi T-50 fighter and “double-digit” surface-to-air missiles, while avoiding the cost and risk of an F-35-type stealth configuration.

Jas39E on myös stealth jonkin tasoinen stealth kone. Se pysty myös paremmin toimimaant
niitä vastaan ja sellaiset ovat kohta arkipääivää.

The JAS 39E will be able to engage stealth targets with a fused, multispectral sensor suite (see article below), according to program officials. It will be able to cruise at Mach 1.25 without using afterburner, and will enter service in 2018 with a full suite of weapons including the MBDA Meteor ramjet-powered air-to-air missile (which enters service next year on the JAS 39C/D). The Swedish air force's fixed-price contract for 60 complete aircraft, converted from JAS 39Cs but with new engine, avionics and primary structure, equates to a flyaway price of $43 million.

Ruotsi siis uudistaa "uudet" koneensa vanhentuneina jas 39 E kalustoon pakkoraossa. Niitä tosin hankitaan vähemmän. Että tuota jas 39 E sitten pitäisi harkita, jos jas olisi vaihtoehto tai vastaavaa f-15 silent eagle. c/d koneet myydään maihin joiden ei tarvitse toimia venäjän tai vastaavien ilmauhan piirissä.

http://aviationweek.com/awin/new-gripen-aims-low-c...

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F-15SE_Silent...

Meitähän on peloteltu jo s-400 ilmatorjunta ohjuksilla. Niiden kantama on 400km. Tosin se koskee vain erittäin korkealla ja kohti tulevia maaleja vihollisalueella. Venäjän il-50 mainstay tutkavalontakoneet eivät sen tulenjohtoon kykene. Eivätkä kykene toistaiseksi amerikkalaiset awacs koneetkaan vastaaviin suorituksiin. Vaaditaan erityyppinen tutka, joka taas ei sovi laajojen alueiden valvontaan. Mutta sellaiset voivaat olla lähitulevaisuutta sitten taas tarvitaan jokaiseen ilmassa olevaan vehkeeseen stealth kapasiteettia. Se ei tee mitään konetta näkymättömäksi, mutta pienetää havointoetäisyyttä.

Toinen asia on pitäisikö pistää pillit pussiin ja toivoa parasta. Voisihan meillä olla ihan hieno tulevaisuus osana Venäläistä maailmaa. Eurossa ja Eu:ssa näyttää edessä olevan vain alamäki. Jos taas eurosta ja eu:sta lähdetään ja haluttaisiin pysyä lännen osana pitäisi valita nato. Suomettuneessa suomessa se tuskin enää on mahdollista.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Linkitetty Aviation Weekin artikkeli 17. maaliskuuta 2014 taitaa olla jo pahoin vanhentunut. Se kertoo: "The JAS 39E is a new aircraft in detail, with only a few structural or systems components in common with the current JAS 39C/D", joten kuulostaa todella kummalliselta, että vanhempi C-versio olisi yleensäkään päivitettävissä E-versioksi $43 miljoonan kappalehintaan.

Myös Aviation Weekin tuossa artikkelissa mainitsema Sveitsin kansanäänestys toukokuussa 2014 meni mönkään: Gripen-kauppa hylättiin, eikä tiedossa ole toistaiseksi muutakaan ratkaisua pattitilanteeseen F-5 E -kaluston poistuessa Sveitsin ilmavoimien käytöstä.

Tieto on myös ristiriidassa blogin käsittelemän Svenska Dagbladetin artikkelin kanssa:( http://www.svd.se/fel-att-skrota-97-nastan-nya-gri... ), jossa puhutaan 97 koneen romuttamisesta ottaen talteen käyttökelpoiset osat.

SvD:n viittaama Ny Teknik mainitsee noin 60 C/D -koneen romuttamisesta nykyisestä 97:n vahvuudesta.
http://www.nyteknik.se/fordon/oklart-hur-manga-gam...

Jos ilmasota Suomessa on odotettavissa tuotapikaa, Suomen voi kyllä olla parempi pitäytyä Horneteissa ja kutsua Flygvapnet JAS Gripen C/D -versioillaan tänne avuksemme kysymyksellä "är Finlands sak er?".

Mistäpä meillä riittäisi ohjaajia merkittävästi nykyistä suuremmalle konemäärälle, puhumattakaan Gripen-tyyppikoulutuksen saaneista? Huoltojärjestelmän tuplaaminen aivan eri konetyypille olisi sekin kohtuuton urakka toteutettavaksi poikkeusoloissa.

Jos taas sota Suomen ilmatilassa ei ole alkamassa ihan lähivuosina, olisi tarpeetonta lähteä sivupoluille tilapäisratkaisun takia, jossa kalusto vanhenisi vain muutamaa vuotta myöhemmin kuin Hornet ja olisi joka tapauksessa vaihdettava (kuten Ruotsikin suunnittelee tekevänsä). Parempi vastine rahalle olisi saatavissa satsaamalla sekin tulevaan HX:ään, mikä se sitten onkaan.

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi

Suomelle ei kelvanne Natokiihkontakia kuin amerikkalainen vaihtoehto, muut ovat vain silmänlumeeksi kisassa mukana.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset